Så söker du

Skolbibliotek Malmö är en samlingsplats för skolbibliotekets samtliga medier.

Utöver det som rent fysiskt är placerat i skolbiblioteket (fysiska medier) kan du söka upp och få direkt åtkomst till digitala resurser i form av e-böcker, digitala ljudböcker, film och databaser (digitala medier).

Välj skola

Sökord

I sökrutan kan du skriva in ett eller flera ord att söka på. Det kan till exempel vara ord i titeln, författarens namn och/eller ett ämne. Olika sökförslag visas när du skriver in de första bokstäverna. Klicka på förstoringsglaset eller tryck på Enter för att genomföra sökningen.

Om du inte letar efter en specifik titel, författare etc. kan det vara idé att söka helt och hållet med hjälp av sökfilter (utan att ens skriva in några sökord). Klicka på "Fler sökalternativ" till höger om sökrutan för att göra detta.

Sökfilter

När du genomfört en sökning visas sökresultatet. Om du får många träffar kan du avgränsa sökningen med hjälp av de filter som visas till höger om sökresultatet.

Är du till exempel endast intresserad av det som finns i skolbiblioteket kan du filtrera på Medietyp: Fysisk media. Gillar du att läsa fantasyböcker väljer du Genre: Fantasy. Letar du efter film på engelska väljer du Resurstyp: Strömmande media och Språk: Engelska. Och så vidare. Ju fler filter du använder desto snävare avgränsar du din sökning. Resultatlistan uppdateras automatiskt när du väljer nya filter.

Exempel på filter:

En viss typ av medier har ibland fått en särskild placering i biblioteket. Det kan till exempel finnas en särskild sektion för lättlästa böcker, biografier, bilderböcker etc.

Välj om du vill hitta Digital media (e-böcker, digitala ljudböcker, strömmande media m.m.) eller Fysisk media (böcker och andra medier i skolbiblioteket).

Om du är ute efter en viss typ av media (t.ex. Bok, E-bok, Strömmande media) kan du ange det här.

Detta filter kan du använda för att avgränsa till e-böcker som går att läsa direkt i webbläsaren (Strömmande) och sådana som går att ladda ned (Nedladdning).

För att hitta resurser om ett visst ämne kan du filtrera på Ämnesord. Det är ord som beskriver resursens innehåll, vad den handlar om. Eftersom det finns tusentals ämnesord att välja bland behöver du normalt sett söka upp ämnesordet. Detta gör du i rutan nedanför filterrubriken. Observera att du kan filtrera på fler än ett ämnesord.

Är du ute efter en viss sorts bok (en speciell genre, t.ex. Poesi, Tecknade serier eller Fantasy) kan använda detta filter. Du kan även filtrera på termer för åldersindelning (t.ex. Ungdomsböcker) och  innehållslig  form (t.ex. Uppslagsböcker).

Med hjälp av detta filter kan du välja vilken årskurs/ålder som resursen är lämplig för. Det är främst digitala medier som har en angiven utbildningsnivå.

Här kan du avgränsa dig till resurser på ett särskilt skrivet/talat språk. Du kan använda rutan nedanför filterrubriken för att söka upp språket.

---

Om du vill ta bort ett filter som du har lagt till klickar du på X till höger om filtret. Vill du ta bort samtliga sökfilter klickar du på "Ta bort alla".

Sortering

Om du inte valt någon särskild sortering så sorteras sökresultatet fallande på relevans, dvs. de "mest överensstämmande" träffarna hamnar först. Detta sorteringsalternativ kallas "Bästa träff". Men du kan även välja att sortera sökresultatet efter vad som är senast utgivet ("Utgivningsdatum"), vad som nyast på biblioteket ("Nyinkommet") eller som flest användare har valt att gilla ("Mest gillade"). Det går dessutom att sortera sökresultatet alfabetiskt efter titel eller författare ("Titel A-Ö" / "Författare A-Ö").

Välj sortering i rullgardinslisten ovanför sökresultatet.

Instruktionsfilmer