E-böcker & ljudböcker

Du kan läsa eller lyssna i din dator, mobiltelefon eller surfplatta

E-böcker

Hur lånar jag en e-bok?

1. Logga in i Skolbibliotek Malmö.

2. Sök upp den bok du vill låna.

Tips! Filtrera din sökning till resurstypen "E-bok" för att endast visa e-böcker i sökresultatet. Du kan även avgränsa din sökning efter format. Välj "Strömmande" för att endast visa de e-böcker som går att läsa online eller "Nedladdning" för de som går att ladda ner.

3. Klicka på bokens titel

4. Klicka på "Läs"

5. Du får nu en fråga om du vill låna boken. Läs texten i rutan innan du svarar Ja eller Nej. Om det går att läsa boken online (direkt i webbläsaren) visas meddelandet "Tillgänglig online samt för nedladdning".

En del e-böcker går inte att läsa online utan måste laddas ned. Om detta är fallet visas meddelandet "Denna bok är endast tillgänglig för nedladdning".

Nedladdade böcker går inte att läsa på en Chromebook.

Hur läser jag en e-bok?

E-böcker kan läsas antingen direkt i din webbläsare (online), eller laddas ner till din enhet och läsas i en särskild programvara.

Läsa online

När du klickar på "Läs" öppnas boken direkt i din webbläsare. Klicka på knappen "Öppna i helskärm" för att läsa boken i helskärmsläge.

Bläddra: Klicka på > i skärmens högerkant för att bläddra framåt och på < i skärmens vänsterkant för att bläddra bakåt. Du kan också använda tangentbordets piltangenter för att bläddra. Om du vill bläddra flera sidor åt gången kan du dra i rullisten i skärmens nederkant.

Du behöver inte läsa hela e-boken på en gång. Du kan hitta alla e-böcker och digitala ljudböcker som du har lånat de senaste 28 dagarna i Min sida, under rubriken "Mina Elib lån". Klicka på den bok du vill fortsätta att läsa. Spelaren kommer ihåg hur långt du kom senast och fortsätter från den tidpunkten i boken.

OBS! En del e-böcker går inte att läsa online. Då måste du ladda ner boken. Se respektive rubrik nedan för instruktioner.

De e-böcker som du laddar ner via Skolbibliotek Malmö är kopieringsskyddade. Därför måste du ha ett ett användarkonto hos Adobe, ett så kallat Adobe ID. Det är enkelt att skapa ett Adobe ID, men är du under 13 år behöver en förälder eller målsman skapa kontot.

Ladda ner

...till dator (Win/macOS)

...till telefon eller surfplatta (iOS/Android)

Safari (iOS)

Chrome (iOS)

Android-enheter

...till Chromebook

Tyvärr finns det i dagsläget ingen mjukvara framtagen för Chromebook som kan hantera det kopieringsskydd som finns på nedladdade e-böcker. Det går däremot bra att läsa de e-böcker som finns tillgängliga online

E-ljudböcker

Hur lånar jag en ljudbok?

1. Logga in i Skolbibliotek Malmö.

2. Sök upp den ljudbok du vill låna. Tips: Filtrera din sökning till medietypen "Digital media" och resurstypen "Ljudbok" för att endast visa digitala ljudböcker i sökresultatet.

3. Klicka på bokens titel

4. Klicka på "Lyssna"

5. Svara Ja eller Nej på frågan om du vill låna boken.

Hur lyssnar jag på en ljudbok?

Om du använder en dator kan du lyssna på ljudböcker direkt i webbläsaren. Vill du lyssna på din telefon eller surfplatta kan du använda appen Biblio

När du lånat ljudboken öppnas den i ett spelarfönster i webbläsaren. Börja lyssna genom att klicka på Play-ikonen.

Du behöver inte lyssna igenom hela ljudboken på en gång. Du kan hitta alla e-böcker och digitala ljudböcker som du har lånat de senaste 28 dagarna i Min sida, under rubriken "Mina Elib lån". Klicka på den bok du vill fortsätta att lyssna på. Spelaren kommer ihåg hur långt du kom senast och fortsätter från den tidpunkten i boken.

Biblio

Du kan även använda appen Biblio för e-böcker och digitala ljudböcker. Fördelarna med Biblio är bland annat att appen kommer ihåg dig (så att du slipper logga in varje gång) och att du kan ladda ner dina böcker (så att det går att läsa och lyssna även när du saknar internetuppkoppling). Appen är gratis och finns för både iOS (iPhone/iPad) och Android. Den har tyvärr inte stöd för Chromecast.

Använd länkarna till höger för att ladda ner Biblio. Följ sedan stegen nedan för att logga in.

Om du är osäker på vad ditt användarnamn och din PIN-kod är kan du läsa mer om detta här.

I Biblio gäller precis samma låneregler som i Skolbibliotek Malmö. Lånetiden är 28 dagar. Du får låna maximalt 3 böcker per vecka.

Om du vill lära dig mer om Biblio kan du läsa den officiella användarguiden eller titta på en film som förklarar hur appen fungerar.